suits-suits

Ma jutustan nüüd suitsetamisest. Põhimõtteliselt sama asja, mida ma korra jutustanud olen, aga noh, suitsu jätkub kauemaks ja nii ei saa sellest jutust kunagi liiast.

Lugesin mõne päeva eest uudist, et Leedus keelati sellest aastast kõrtsides suitsetamine ära. Ja kohe ilmusid kuskilt prussakapragudest välja tüübid, kes hakkasid kisama, et enam Leetu ei lähe ja kõrtsi ammugi mitte.

Naljakad tüübid need prussakad.

Igatahes, meil Iirimaal on juba kaks aastat kõrtsides suitsetamine keelatud ja mo meelest ei saaks elu rohkem lill ollagi, kui kõrtsis käid.

Kunagi, kui Pat mind tööle sõidutas, siis ta ei jõudnud ära kiruda, kui sitt seadus see on.

Pat on kah selline mees, nagu need kommentaatorid.

Põhiliselt kordas ta, et pub tähendab public house’i ning kuna see on public house, siis peaks kogu public’ul olema seal õigus teha, mida nad heaks arvavad.

Eesti keeles siis nii, et kuna kõrts on avalik koht, siis peaks kõik avalikkuse hulka kuulujad saama seal teha, mida tahavad.

“Kas mittesuitsetajad kui avalikkuse osa, peaks ka saama suitsuvabalt juua ja süüa?” küsisin Pati käest.

“Mittesuitsetajad võivad mujale minna, kui ei meeldi,” ütles Pat kurjalt.

Minu meelest see on alati suitsetajate tüüpiline argumentatsioon, saamata aru, et alati ei ole võimalik selle mürgi seest mujale minna, kuid suitsu tegemata jätmine siiski on igal pool võimalik.

Aga see pole praegu oluline. Oluline on see, et Iirimaal hakkas 2004. aastal kehtima seadus, mis keelas suitsetamise avalikes kohtades ja kõigis töökohtades, kus puudub eraldi suitsuruum.

Ehk siis kõrtsis ja töökohas peab suitsu tegema kas eraldi ruumis või õues.

Ma ei ole viitsinud seda seadust väga hoolikalt uurida, sest ma lihtsalt ei saa aru kõigest, mis seal kirjas, kuid seal oli ka mingeid erandeid. Nagu näiteks vanglad ja arestimajad, vanadekodud ja teatud puhkekohad ja midagi veel.

Suitsetamise keeld üldiselt kehtib kõigi hoonete kohta, kuhu inimestel on ligipääs, kas siis vabalt või omaniku loal.

Kui ma Iirimaale tulin, siis mulle tundus, et kõik iirlased suitsetavad. Eriti just noored. Või vähemalt oli tunne, et liiga suur osa nendest ja sellepärast tundus hullult lahe, et neil selline keelav seadus on.

Tegelikult, kui ma nüüd natuke statistikat vaatasin, siis on suitsetajaid siin umbes veerand inimestest, kusjuures naisi napilt-napilt rohkem. Ja see oli enamvähem samamoodi ka enne uut seadust. Kuskil kaks protsenti oli rohkem.

See minu tunne võis ka sellest tulla, et minuvanuste hulgas on suitsetajaid aga kolmandik, nagu ka tööliste seas.

Pärast seda, kui see seadus kehtima hakkas, vähenes suitsetamine paar protsenti, kuid nüüd sel aastal, ja eriti naiste seas, on suitsetamine jälle töusuteel. Aga noh, see tõusuteel tähendab seda, et iga kuu tõuseb mingi koma protsenti.

Kusjuures, minu kui endise pakk-või-rohkem-päevas suitsetaja jaoks oli huvitav avastada, et siin on suitsetajate seas vaid pooled, kes üle poole paki päevas teevad, mis mo jaoks näib rohkem pühapäevasuitsetamisena.

Sellised lood.

Ma pole ise üle kahe aasta suitsetanud, aga kui ma siin poes näen, et pakk suitsu maksab 6.40 euri, siis on ikka veel selline tunne, et mind röövitakse.

Selle raha eest saaks poest six-packi odavat õlut või siis kolm normaalset. Või siis kõrtsis peaaegu kaks kohalikku õlut.

Ja ma saangi. Ja ma ei suuda ära rõõmustada, kui tore on, et siin kõrtsides ei suitsetata. Minu meelest on praegugi paljud kõrtsid siin üsna korralikud peldikud, arvestades, milline läbu siin käib.

No näiteks see, et kuna siin valatakse klaas alati ääreni õlut täis, siis pigem lastakse üle ääre voolata, kui et antakse kliendile klaas, mille ääred seest kuivad. Aga noh, üritagu, mis nad üritavad, ega pint pooleks liitriks sellest ikka ei muutu.

Niisiis on enamik kõrtsilette ja laudu mõnusalt kleepuvad. Ja noh, ega nad paljudes kohtades ülearu koristada kah ei viitsi.

Ma siis korra üritasin ette kujutada, mis toimus siin siis, kui rahvas veel leti ääres ja laudade taga suitsetada tohtis. Kleepuv ja konine ning haiseks, nagu parmude punker.

Praegu võib end enamikes kõrtsides õnneks üsna inimlikult tunda. Ja mitte vähe.

Kusjuures iiri kõrtsides kõige veidram asi Eestiga võrreldes võiks vist see olla, et siin käib rahvas peredega kõrtsis. Ma ei tea, kas see oli ka enne seda uut seadust nii. Loodan, et mitte.

Igatahes, nädalavahetustel, kui telekast mingit sporti vaatamas käin, einestavad mo kõrval lauas emad väikeste lastega ning isad joovad klaasi õlut või siidrit. Või kaks. Ning vanaisad-vanaemad söövad kooki ja teed.

No tegelikult joovad õlut kah.

Nüüdseks olen ma sellega juba liiga ära harjunud ja korra isegi mõtlesin, et ma ei tule enne Eestisse, kui see seadus ka meil kehtima hakkab.

Kui ma suvel kodus käisin, siis see oli üks hirmsamaid asju, et kõrtsis suitsetati. Kuigi sellega harjub ära, eriti joodud koguse kasvades ning endise suitsetajana ei sega mind, kui inimesed ümber suitsetavad.

Aga kui ma ärgates oma riideid tahtsin selga panna, siis see oli küll üks raske üritus. Ma olin täitsa unustanud, kui vihaselt see konikas riietesse jääb.

Igatahes siin nüüd käib rahvas kõrtsitrepi ees suitsetamas või siis eraldi varjualustes või ruumides.

See, et nad seal trepil suitsetavad, ei ole üldse nii hirmus, kui ma kunagi kartsin. Arvestades seda, kui palju meil kõrtsides suitsetatakse, kujutasin ette, kuidas peab kõrtsi pääsemiseks murdma läbi suitsetajatemassi, põiklema pilvede, tuha ja hõõguvate sädemete eest.

Praegu on ikka nii, et enamasti on mõni üksik suitsetaja trepil. On näha, et elu ei käi suitsetamise ümber, vaid ikka inimeste ümber kõrtsis sees.

Loomulikult ei ole elu kõigi jaoks nii lill. Paljud siinsetest suitsetajatest muidugi kiruvad, sest tahaks ju igal pool kõike teha, teistega arvestamine välja arvatud. Aga minu meelest neid on vähem, kui leplikke.

Leidsin mingid numbrid, et enne suitsetamise keeldu tehtud uuringu järgi oli selle keelu poolt kaks kolmandikku inimestest ning suitsetajatest suisa kolmandik.

Kusjuures 13% suitsetajaid väitis, et nad ei käigi kunagi körtsis.

Igatahes on mul tunne, et selline seadus on üsna abiks suitsetamise vähendamisele rahva seas. Tõenäoliselt ei mõjuta see kõvas sõltuvuses tüüpe, kes peavad oma grammi nikotiini päevas kätte saama, aga kindlasti suitsetavad vähem tüübid, kes näiteks seltskonna mõttes tirivad.

Ma tahaks juba näha, kuidas on suitstamisega lood kahekümne aasta pärast nendega, kes praegu väga lapsed on.

Loodaks siis, et neil läheb paremini, arvestades, et praegu sureb Iirimaal suitsetamise pärast ligi 20 inimest päevas ning riik peab nende raviteenustele kulutama 1000000000 eurot aastas.

Kui sa neid nulle kokku lugeda ei viitsi, siis tea, et see on miljard eurot aastas.

8 Responses to “suits-suits”


  1. 1 Mari-Leen 4.01 2007, 9:57

    Njah, olen ise suitsetaja ja mõtlen õudusega seadusele, mis nii Hamburgis (kus ma hetkel elan), kui ka Eestis peaks varsti jõustuma.
    Saksamaal on vähemalt see hea asi, et siin iga Bundesland (liidumaa) otsustab ja teeb oma seadused ise ja hetkel on Hamburg öelnud, et meie seda seadust vastu ei võta :))

    Aga sinu juttu lugedes jääb mulje, nagu ei olekski see maailmalõpp, kui ma pubis suitsu teha ei saaks.

    Nii et ju vist elan üle, kuigi kiruma võtab ikkagi.

  2. 2 Mari 4.01 2007, 9:57

    Ka Itaalias on selline seadus juba paar aastat. Alguses oli suur skandaal, siis olin ka mina veel suitsetaja ning maruvihane. Siis aga rahvas harjus, ning nüüd on enamus suitsetajaid rahul, et käivad õhtu jooksul oma paar suitsu väljas tegemas, selle asemel, et pakk õhtul märkamatult ära tossata. Igaüks, kes on suitsetanud, teab, et kui oled lauas ning lobised, siis paratamatult teed ühe suitsu teise otsa. Kui aga pead õues käima, on vaja alati ka seltskonda leida, kes kaasa tuleb, sest üksi on igav suitsetada ning suitsedad hulga vähem! Sama ka riiete kohta, tõpoolest on mõnus hommikul ärgata ning riided ei haisega koni järele…

    Muidu itaallased naudivad seaduse mittejälgimist, kuid see suitsetamise oma on vist ainus, millesse suhtutakse nüüdseks väga hästi ning mida ka järgitakse.
    Muidugi räägin ma Põhja.Itaaliast, lõunaga kogemus puudub, seal on tihti omad seadused…

  3. 3 Urmo Jaaska 4.01 2007, 11:47

    Prantsusmaal peaks uus ja sarnane seadus kehtima hakkama mõne kuu pärast. Siin on palju suitsetajaid igas eas ja igas vanuses, nii et saab huvitav olema jälgida, kuidas üleminek toimub. Pahameelt on juba praegu häälekalt avaldatud, sest suitsetamine on tõesti tähtis osa prantslaste elust.

    Siin võib eristada isegi teatud sorti suitsetamisasutusi. Need on kohad, kus müüakse ajakirju, suitsu, kohvi ja alkoholi. Erinevalt pubidest, kus tavaliselt on rõhk alkoholil, on nendes asutustes rõhk suitsetamisel. Võibolla võetakse pisike klaasike miskit keelekastet tubaka kõrvale, aga lobisemine ja suitsetamine on kõige olulisem. Uue seaduse sotsio-kultuuriliste mõjudega olgu, kuidas on, aga majanduslikud mõjud tubakapoodidele võivad olla traagilised. Suitsetamine on seaduse järgi siiski lubatud spetsiaalsetes fumoir’ides (suitsetamiskabiin oleks üsna tabav tõlge vist), aga nende väljaehitamine on kallis ja paljud väiksemad kohad peavad sellest loobuma. Suitsusõpradele on tulemas huvitavad ajad.

    Mis Eestisse puutub, siis olen igati sellise seaduse poolt, aga sellel on ka omad küsitavused. Nimelt tekkivat tubakavastase seaduse rakendamisel suur tõenäosus, et enamik pubisid registreeritakse ümber klubideks. Suitsetamise lubamine või keelamine olevat aga klubi siseasi. Seega, lähed pubi ukse peale, palud ennast klubi liikmeks teha, saad selleks koheselt ja kõik jagub vanaviisi. Ainult väike formaalsus on juures.

  4. 4 Mari 4.01 2007, 11:56

    Oo, ka Prantsusmaale see seadus! Prantslased on kuulsad suitsetajad, see saab tõepoolest põnev olema! Kussjuures ma arvasin, et Prantsusmaa jääb ehk viimaseks Euroopa maaks, kus see seadus vastu võetakse….

  5. 5 Eppppp 4.01 2007, 21:53

    New Yorgi osariigis on samasugune seadus ka, vist aastast 2004 kehtib (mäletan 2003 jõule, kui veel tohtis suitsetada ja kuidas suitsetavad inimesed kirusid, et mis küll edasi saab…)
    Praegu on siis sedasi, et:
    – tänavatel kontorite, klubide ja baaride ees on suitsetajate grupid tavalised. Mis teeb teistele inimestele sealt läbi kõndimise natuke vastikuks.
    – Üle jõe New Jerseys on baarides-restodes suitsetamine lubatud (olenevalt baarist muidugi, aga üldkeeldu ei ole), nii käivad noored seal lõbutsemas, “suitsetajate restoranides” end nautimas. Sama võiks juhtuda kusagil Euroopas, kus ühes kohas lubatud, teisal mitte? Iirimaal-saarekesel muidugi mitte ;)
    – Mingi nipiga saab end registreerida “suitsuklubiks”, seal on vesipiibud ja seal on ka tuhatoosid laudadel. Palju neid pole, aga New Yorgi linna peale kokku ikka mitmeid.

  6. 6 sergo iirimaal 5.01 2007, 8:41

    Ma ei ole päris kindel, kas see kõrtsi teisiti nimetamine ikka aitab. Ma ei oska praegu leida, mis asjad on klubi või kõrts seaduse silmis, kas toitlustusasutused või misasjad.
    Aga ma saan ikkagi aru, et kui seal mingit toitlustust pakutakse, siis peab olema eraldi suitsetamise ala, mis on korralikult ventileeritud.
    Kui tüüp kogu oma kõrtsi suitsetamise alaks nimetab, siis ei tohi ta seal õlut või sööki müüa, sest tubakaseaduse järgi ei toimu suitsetamisruumis toitlustamist.

  7. 7 BC 5.01 2007, 11:46

    Eestis selline seadus täitsa kehtib juba (alates 05.06.2005), ainult et mõningad punktid, mis kajastavad just toitlustusettevõtetes tubakatoodete tarbimist rakenduvad kaks aastat pärast seaduse jõustumist (st. 05.06.2007)

    seadus ise siin:
    http://wlex.lc.ee/wlex.cgi?do=show&url=https://www.riigiteataja.ee/ert/act.jsp?id%3d903024

  8. 8 andry 18.01 2007, 14:41

    Ripun küll ise suitsu otsas kõvemini kui titt ema tissi otsas, aga mul on hea meel, et suitsuvastane seadus Eestisse jõuab.

    Mingi kummaline konksjas pluss on suitstamisel siiski ka. See kaemuslikkust tekitav, šamaanlik kui tahate. Nii et võiks olla enamikes pubides ja restodes tõesti üks klaaskastike, kus huuled mõtlikult torru ajada ning suitsurängaid lasta.

    Või ma ka ei tea


Lisa kommentaar

